De ce e bine sa citești (și) povestirea filmului Warcraft

Am văzut filmul Warcraft. Nu pot spune că nu mi-a plăcut și cu siguranță nu îi pot înțelege pe criticii care au dat de pământ cu filmul. Eu am fost plăcut impresionat, am plecat mulțumit atât de poveste, cât și de efectele speciale. Sunt totuși câteva de criticat la acest film. Un lucru care m-a deranjat a fost încercarea de a face din Garona o femeie languroasă, excesiv sexualizată, degradându-i, în opinia mea, caracterul care în restul filmului (și în carte) mi s-a părut a fi unul puternic. De asemenea, unele elemente din film par fortuite şi forţate. Consider că s-a trecut prea ușor peste povestea lui Medivh, ajuns personaj negativ, fără niciun drept de apel. Regele Alianței, Llane mi s-a părut a fi o figură ștearsă, deși… este rege, este un om care i-a câștigat respectul lui Lothar…

Apoi am citit cartea… Este vorba de cartea publicată în iunie 2016 de Titan Books sub oblăduirea Blizzard, și scrisă de Christie Golden: „The official movie novelization Warcraft”.

Deși suferă, ca multe cărți de la Blizzard, de greșeli de tipar și poate de prea multe reminiscențe venite din „prequel”-ul „Durotan”, aceasta oferă o imagine mult mai detaliată despre evenimentele care au avut loc în film. Și după ce ai citit cartea, ai vaga impresie că foarte multe elemente au fost tăiate din film doar pentru a se conforma tiparului de 120 de minute. Or tocmai aceste tăieri au dat impresia de film care „te aleargă” până la final, făcându-te să te întrebi dacă a meritat să vezi filmul când puteai aștepta apariția unei versiuni „director’s cut”.

Și acum spoilerele (pe care ar fi bine să nu le citești dacă vrei să citești cartea)

Așadar, multe elemente din carte au lipsit în film. Începând chiar cu… începutul… Thrall (sau Go’el) nu a fost „înviat” prin magie de Gul’dan (cel puțin în carte nu s-a pus accentul pe vreo vrajă făcută de Gul’dan în acest sens), dar cu toate astea s-a născut verde.

De altfel, se poate înțelege din carte că mulți orci sunt verzi, fiind hrăniți chiar fără voia lor cu „fel”. În fond, de unde ar fi putut Gul’dan să întrețină atâția orci într-o lume care e pe moarte (în carte evenimentele de pe Draenor, planeta orcilor, sunt prezentate mai pe larg)? Întreaga atmosferă din Draenor este inundată în „fel” (norii sunt verzi, focul de asemenea):

„Durotan looked toward the south. For so long, the sky had been mercilessly clear, with no chance of rain in the offing. But now, he saw the smudge of a gray cloud. As he regarded it, the billowing mist was abruptly lit from within by lightning that glowed an ominous shade of green” – (pag. 23).

Un alt element pe care nu s-a pus accentul în film a fost desenul copiat de Khadgar din cartea de vrăji pe care a „împrumutat-o” din Kharazan. Astfel, cartea, deși veche, pare să indice ceva ce se întâmplă în prezent, ceea ce te face să te întrebi dacă a existat de fapt o fractură a spațiu-timpului care să justifice și episodul „Warlords of Draenor” în care două planuri spațio-temporale se ciocnesc permițându-i lui Guld’an să se întoarcă în timp pentru a reîncerca atacul asupra Azeroth-ului.

Un alt element șocant a fost faptul că Garona este de fapt rodul iubirii lui Medivh cu o orcoiacă (deși în unele benzi desenate este chiar iubita lui Medivh, având cu acesta un copil – fapt ce te pune pe gânduri: oare nu e nimeni acolo care să administreze acest „lore” astfel încât să nu existe discrepanțe?).

Se explică astfel și de ce Gul’dan era atât de… „atașat” de Garona. Ea era de fapt biletul de intrare al lui Gul’dan la Medivh. Posibil să fie șantajul acestuia la adresa lui Medivh. Cu toate acestea, dacă combinăm povestea aceasta cu lore-ul care spune că acțiunile lui Medivh sunt rezultatul „seminței” puse în mama sa de Sargeras, nu se mai justifică folosirea Garonei ca monedă de schimb. Poate a fost folosită de Gul’dan doar ca plan de rezervă în cazul în care Medivh ar fi scăpat de sub puterea lui Sargeras.

Altceva care nu îmi dă pace este insistența lui Gul’dan de a atrage clanul lui Durotan în Hoardă. Astfel, după ce a vizitat clanul de mai multe ori pentru a le cere orcilor să li se alăture, odată ajuns în Azeroth, pe Gul’dan nu pare să îl mai intereseze atât de mult soarta Lupilor Înghețului, omorându-i pe toți pentru a-i da exemplu celorlalți orci despre ce se poate întâmpla dacă trădezi.Este posibil ca interesul lui să nu vie neapărat clanul cât mai degrabă Go’el (Thrall)?

Sper că nu am spus prea multe (mai sunt multe, cred eu) și că te-ai convins să cumperi cartea de la Book Express. Lectură plăcută!

Pentru Hoardă!!!

3 Comments

  1. Daeveren

    „oare nu e nimeni acolo care să administreze acest „lore” astfel încât să nu existe discrepanțe?”
    Presupun ca nu urmaresti BlizzCon sau site-urile de stiri de la WoW, cel putin asta lasi impresia. E o echipa destul de mare pe partea de lore, insa bineinteles ca, datorita miilor / zecilor de mii de evenimente, le scapa anumite chestii, sunt franturi in anumite fire de poveste, anumite elemente sunt in contradictie etc. In fiecare an sunt expuse astfel de lucruri de catre comunitate. Ma mir ca nu ai auzit macar despre „Red shirt guy”, probabil evenimentul cel mai celebru pe partea asta de neconcordante in lore https://www.youtube.com/watch?v=IsqaNeoLyck

    • Throkwa

      Ma bucura sa aflu ca exista aceste neconcordante pe care le-am observat si eu. Faptul ca nu stiam ca exista grupuri care le reclama anual nu descalifica revolta mea fata de discrepantele respective. Iar o diferenta atat de mare intre o banda desenată si un film nu poate fi considerata o discrepanta „minora”. 🙂 Multumesc pentru comentariu.

      • Daeveren

        De acord cu tine, nu ar trebui sa existe. Ziceam doar ca la Blizzcon mereu le transmite direct (ca au Q&A cu developerii) cineva anumite discrepante. Ei au spus mereu ca universul e absolut urias si ca nu exista o persoana care sa poata sa il cunoasca pe tot, in cele mai mici detalii, iar ei se concentreaza mereu pe noile modificari / noua directie de dezvoltat lore-ul, nu se mai uita in urma sa vada ce mai e pe-acolo de rezolvat. Prefera sa isi utilizeze resursele pentru a dezvolta lore nou si sa extinda universul decat sa stea sa rezolve „gaurile negre” din trecut – nu face sens dpdv business sa platesti un om pt a rezolva neconcordante din trecut, cand ar putea sa dezolve lore nou. Au mentionat si ca unele din aceste anomalii sunt rezultatul inevitabil al deciziilor de gameplay si al noii directii spre care se indreapta cel mai nou expansion. Sunt destule anomalii spatiu-timp, de exemplu.
        In ce priveste diferentele intre banda desenata si film, regizorul a zis ca a ajustat anumite chestii dupa cum a considerat el ca ar fi mai bine per total pentru film, practic e ‘interpretarea/viziunea lui’ asupra catorva evenimente. Poate aflam mai multe cand vedem director’s cut.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *